Wednesday, July 17, 2024

VITAMIN UNTUK YANG MENDERITA SAKIT LUTUT

 Tadi dengar sharing Dr.Azie pasal kesihatan lutut. 


Menarik! Saya dengar sampai habes. Kita mungkin tk sakit lutut (sekarang) tapi klu kita tahu mungkin kita boleh share dekat org yg lebih berumur/ibu bapa kita atau sedara mara kita yg mempunyai masalah ni. 



Supplemen yg dicadangkan dan fungsi utk lutut👇🏻

🧡Cal Mag D 

Untuk menjaga kesihatan tulang dan gigi.Kita dapat berdiri tegak ni sebab kita ada tulang. Kalau tkde tulang kita mcm sotong🦑. Penting tau amik Cal Mag D ni.. 


🧡Osteoglucosamine 

Membantu untuk membentuk rawan antara sendi lutut. Rawan tu fungsi nya adalah sebagai penyerap hentakan antara tulang. Kalau bergesel memang sakit. Jadi untuk jaga rawan tu daripada berterusan menipis penting la amik osteglucosamine ni. 

Sebelum usia 50an elok la amik awal.. nak nak wanita.. bila menpous boleh makin worse masalah ni.


🧡 salmon omega

Selain bagus untuk jantung.. saluran darah.. otak.. Fungsi di dalam masalah sakit lutut ni adalah untuk menjaga bendalir yg ada di antara sendi lutut.  Dan jugak nak elak keradangan.



🧡 Bio C 

3 tu wajib . Kalau ade rezeki lebih.. boleh amik Bio C. Sebab kadar penyerapan vitamin lain akan lebih baik dengan kehadiran vit c ni. 

Ianya juga untuk mencegah radikal bebas daripada merosakkan sel² yang berada di sekitar sendi lutut.


Kita kalau boleh tak nak susahkan diri sendiri.. dan orang sekeliling. Kalau sakit lutut ni.. susah nak bergerak.. nanti memerlukan pertolongan orang lain. Jadi untuk mengelak dari susahkan orang lebih baik kita cegah dan jaga dari awal. Jika dah sakit lutut ni nanti nikmat utk solat berdiri sujud jadi tkdapat. 


Syorlah kepada org² tersayang kalau mereka mengalami masalah ni. Sekurang² nya ni jariah kita untuk membantu. 


P/s: kalau sakit lutut dan mengalami masalah berat.. buat la gut reset dulu.. dan disamping itu amalkan set penjagaan sakit lutut ni.


kalau nak tahu lebih pasal gut reset or boleh hubingi saya atau klik link kt bawah ni..




No comments:

Popular Posts

PROMO ESPRING BARU SEMPENA BULAN MERDEKA 2024

  Pembelian eSpring pada bulan Merdeka lebih menguntungkan?   Untuk promosi bulan ogos 2024, setiap pembelian eSpring baru, Percuma  G...

Popular Posts